En parantes om universum

Jag lyssnade på en sci-fi ljudbok igår och där tog dom upp den så kallade Fermi Paradoxen. Den går ut på att det är konstigt att vi inte har träffat på någon utomjordisk ras än.
Med tanke på att universum är så stort så måste det finnas liv där ute. Det är dom flesta överens om. Men varför har vi då inte ens snappat upp en radiosignal? Och med tanke på att universum funnits så länge och att det måste finnas oräkneliga planeter som har exakt samma förutsättningar som jorden. Varför har då ingen annan utomjordisk ras gett sig ut i rymden för att kolonisera någon annan planet?
Man har tänkt att med den teknik som människan har idag, så skulle vi kunna kolonialisera vår galax på mellan 5 och 50 miljoner år. Det är visserligen en lång tid för oss men om man mäter i kosmisk tid och jämför med hur länge universum har funnits så är det ingenting. Varför har då ingen annan ras i universum ens lyckats skicka ut ens en radiosignal?
Dom kanske inte använder vår teknik? Nej kanske inte, men om man utgår från att dom bor på en planet som i mångt och mycket liknar jorden och har samma naturlagar som vi, då är chanser stor att dom har ungefär samma teknik som vi.

Nu är kanske allt det här bara helluddigt men jag blev fascinerad av det. Man kan sumera Farmi Paradoxen med: Universum är så stort att det rimligen borde finnas andra intelligenta varelser där. Men varför har vi inte sett ett enda bevis för att dom finns där?

Det här är nog inte ens en teori utan mer en tankeställning som jag tyckte var väldigt intressant och var tvungen att dela med mig till alla ni som läser (2-3 st).

Nu har jag missat nästan hela Scrubs och under tiden läst om Star Wars så jag lägger mig på sängen och lyssnar på någon annan sci-fi historia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0